Sunday, May 20

Pada suatu hari..

Aku sibuk online masa Mama tiba - tiba masuk bilik. Aku ignore je tapi dia steady berdiri depan aku. Malas nak meng-usha sebab keadaan bilik pun tengah gelap tambahan lagi aku pun tengah khusyuk stalker orang. Dah dia berdiri tak gerak-gerak, seram pulak aku. Aku pun toleh.

"Eiii burung!"

Rupa - rupanya Mama tengah pegang burung merpati. Haha. Kononnya nak memeranjatkan aku tapi respons aku lambat pulak. Biasalah, aku memang lambat dalam segala hal. Tang tidur dengan tengok tv je awal, kot? Hihi.

Aku ni berani berani takut, lagi - lagi dengan benda hidup. Tak pernah pegang burung rasanya sebelum ni. Nampak pun, usha dari jauh je. Keturunan keluarga aku pun takda yang bela burung. Jiran - jiran pun takda. Kawan - kawan? Lagilah takda. Jadi, burung ni memang sangat rare.

"Mama jumpa dia dekat depan. Berdiri je atas batu. Tak gerak - gerak. Mama tangkaplah."

Mama cakap, kalau kitaorang ada sangkar, boleh bela burung tu. First thing yang aku cadangkan, kita letak burung ni dalam tong sampah jaring - jaring aku warna hijau. Tapi apakan daya, saiz burung tu lagi besar dari tong sampah kecil tu. Badannya muat, cuma ekor dia terkeluar sikit. Dah tu, burung tu boleh berdiri satu tempat je.

Burung berdiri ke? #eh

Burung ni jinak, Mama katalah. Aku tengok, takda la jinak mana pun. Aku pegang, berlari - lari terkedek - kedek juga dia. Lepas tu, cari tempat ala - ala lorong gelap gitu. Kononnya nak bersembunyi. Eleh, macam lah aku tak nampak -.- Burung ni taknak terbang. Tak tahu apa masalah dia.

Memandangkan takda tempat yang sesuai untuk dia, Mama ikat kaki dia dengan tali. Supaya dia tak lari ke mana - mana. Bukan nak bersifat kejam atau nak menyeksa burung tu, cuma nak keep it safe buat sementara waktu. Maklumlah jalan raya depan rumah je, karang biarkan burung ni, mati pulak kena lenyek.

Nenek aku cadangkan kitaorang sembelih burung tu lepas tu makan. Aku tak dapat bezakan sama ada nenek aku tengah buat lawak ke atau dia memang serius o.O Tapi yang pastinya, aku menentang sekeras - kerasnya cadangan tu. Takda makna nak sembelih burung yang innocent macam ni. Sanggup pulak pun kan....

Kitaorang bagi burung ni makan nasi. Tapi dia macam takda reaksi sangat. Sampaikan nenek aku buka paruh dia, suap dia makan cenggitu. Barulah burung ni mengunyah. Nenek aku belai dia atas riba, boleh duduk rileks je burung ni. Taknak pulak lari atau terbang - terbang. Masalahnya, badan dia tak luka pun. Sayap dia okay je kadang - kadang dia kebar - kebarkan. Berjalan pun boleh, kira kaki dia takda masalah.

Persoalan tinggal persoalan.

Disebabkan Mama taknak menanggung segala jenis najis yang bakal ditinggalkan oleh burung tu, maka kami pun bukalah ikatan tersebut dan melepaskannya. Still, aku pantau mana dia nak pergi. Haha. Nak elakkan dia dari duduk diam atas jalan raya. Aku jalan belakang dia, mungkin dia perasan aku follow *well of course la perasan. Aku kan ibarat gergasi untuk dia lol* burung tu pun lari masuk dalam taman. Taman pokok bunga depan rumah aku tu je, bawah pokok jambu. Eloklah dia bersembunyi dekat situ.

"Kena makan dengan rakun baru tahu."

Jadi, bersemadilah burung tu dekat situ. Aku sekarang dekat dalam rumah, tak tahu dah apa nasib burung tu sekarang. Yang pastinya, nenek aku cakap burung tu berkemungkinan demam atau lemah sebab tak makan, sebab fizikalnya yang kurus. Aku rasa ada betul kot, yelah tafsiran orang tua ni kadang - kadang tak boleh disangkal kesahihannya sebab diaorang kan dah makan garam dulu.

Apa pun, aku sempat bagi nickname untuk burung tu. Cubalah teka? Taknak teka? K pemalas. Aku panggil dia, Buyun. Hahahahahahaha aku kan memang suka cakap pelat - pelat ni ahaks.

Macam karangan typical zaman sekolah rendah, kan? Pada suatu hari...